Bij ons bent u aan het juiste adres met uw Hybride en of EV- auto

Ook met uw elektrische auto kunt u bij ons terecht

Elektrische en hybride auto’s, ook wel e-voertuigen genoemd, vergen een ander soort onderhoud dan auto’s met een benzine- of dieselmotor. Hybride auto’s hebben weliswaar ook nog een (compacte) verbrandingsmotor aan boord, bij elektrische (EV) auto’s gaat het alleen nog maar om elektrische componenten zoals accu’s, oplaadsystemen en elektromotoren.

Deze technieken stellen nieuwe eisen aan monteurs. Vanwege de complexe elektronica, maar ook in verband met de hoge elektrische spanning die nodig is voor dit soort aandrijfsystemen. Ook zijn elektrische auto’s meestal uitgerust met een systeem dat remenergie omzet in elektrische stroom(regeneratief remmen). Onze monteurs hebben hiervoor een specifieke opleiding afgerond en nemen regelmatig deel aan opvolgtrainingen. Hierdoor is Autobedrijf Henk Kelly gecertificeerd voor het werken aan elektrische en hybride voertuigen. Kortom: Ook met uw elektrische auto kan u terecht bij ons.

Zijn servicebeurten bij elektrische auto’s nodig?

Jazeker. Door het ontbreken van een benzine- of dieselmotor en een versnellingsbak voor de aandrijving vervalt het onderhoud dat daarbij hoort. Dus geen motorolie verversen, olie-, lucht- en brandstoffilter vervangen, enzovoort. Wel moeten nog altijd de niveaus en kwaliteit van de koel-, rem- en ruitenwisservloeistof worden gecontroleerd en niet te vergeten het airco systeem dit systeem koelt in de meeste gevallen de accupakketten. Hiernaast dient onder andere het onderstel, het remsysteem en de stuurinrichting periodiek gecontroleerd te worden. Ook moet soms – afhankelijk van de auto – de transmissieolie worden ververst. Maar het is vooral zaak om de elektronische systemen periodiek te laten controleren, te beginnen met de aandrijfaccu’s. Zijn daar bijvoorbeeld cellen van defect, dan presteert uw auto beduidend minder.

Service-intervallen en APK bij een elektrische auto

Daarnaast zijn er nog voldoende andere componenten na te lopen. Door het terugwinnen van remenergie tijdens het remmen, slijten de remblokken weliswaar minder, maar een elektrische of hybride auto is relatief zwaar door het accupakket. Hierdoor is er meer bandenslijtage en krijgen bijvoorbeeld ook de schokdempers, wielophanging en stuurinrichting het zwaarder te verduren. De service-intervallen staan vermeld in uw instructie- en/of onderhoudsboekje. Ze zijn doorgaans langer dan die van benzine- en dieselauto’s. Elektrische en hybride auto’s zijn na drie jaar ook APK-plichtig. Ook voor de APK is uw auto bij ons in vakkundige handen.